BIP
49. Baza Lotnicza Pruszcz Gdański
Sprzęt lotniczy

 

Śmigłowiec Mi-24

 

 

Wojskowy śmigłowiec transportowo-bojowy przeznaczony do:

  • wsparcia wojsk lądowych przez niszczenie stanowisk ogniowych i obezwładnienie punktów oporu, niszczenie czołgów, obezwładnianie wojsk zmechanizowanych, a także zwalczanie desantów przeciwnika;
  • wysadzania i zabezpieczenia wysadzania desantu;
  • ratowania i ewakuacji załóg znajdujących się w niebezpieczeństwie;
  • transportowania rannych i chorych ze strefy przyfrontowej i z miejsc trudno dostępnych;
  • przewożenia ładunków w kabinie ładunkowej lub podwieszonych na zewnątrz.


Śmigłowce Mi-24 stacjonujące w 49 Bazie Lotniczej wyposażone są w następujące typy uzbrojenia:


a)    STAŁE:

  • karabin maszynowy JakB-12,7 mm (max.ilość sztuk amunicji-1470)
  • 4 wyrzutnie pocisków kierowanych 9M17P
  • 4 kasety z pociskami zakłócającymi 26mm (ASO-2W)


b)    PODWIESZANE (ilość podwieszeń - 4):

  • 4 zasobniki UB-32 w każdym 32 rakiety S-5
  • 2 zasobniki UPK-23-250 z działkiem GSz 23mm (max. 2x250 szt.amunicji)
  • 4 bomby
  • 2 zasobniki z materiałami zapalającymi


Dodatkowo pruszczańskie śmigłowce posiadają stacje zakłócające w podczerwieni  Ł166-W1AE lub „ADROS” .

Podstawowe dane techniczne

Prędkość maksymalna (km/h)

335

Prędkość przelotowa (km/h)

276-280

Maksymalna masa do startu dla wszystkich wariantów

11500

Statyczny pułap przy normalnej masie do startu (m)

1000

Praktyczny (dynamiczny) pułap (m)

4500

Maksymalna prędkość pionowa (m/s)

14

Maksymalny zasięg lotu: (km)

450

Długość z nieruchomym wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym (m)

21,35

Długość bez wirnika nośnego (m)

17,70

Wysokość (m)
- w osi prostej wirnika nośnego
- w płaszczyźnie obracającego się śmigła ogonowego


3,97
5,47

Maksymalna szerokość kadłuba (m)

1,70

Rozpiętość skrzydła (m)

6,57

Średnica wirnika nośnego (m)

17,5

Średnica śmigła ogonowego (m)

3,908

Moc silników TW3-117W na zakresie startowym (KM)

2 x 2100

Całkowita pojemność instalacji paliwowej (l)

2130

Pojemność dodatkowych zbiorników paliwa (l)

1320

 


 

Śmigłowiec Mi-2



      Lekki śmigłowiec wielozadaniowy o napędzie złożonym z dwóch silników turbinowych GDT-350. Mi-2 skonstruowano w biurze M. L. Mila; budowany w WSK-Świdnik na licencji radzieckiej, z uwzględnieniem rozwojowych ulepszeń polskich konstruktorów.

Przeznaczony jest on do szkolenia, zadań łącznikowych i specjalnych, sanitarnych, transportowych, rozpoznania, a także bojowych. W uzbrojonej wersji śmigłowiec otrzymał 23 mm działko (montowane z lewej strony kadłuba) oraz dwie wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych Mars-2 (16 rakiet S-5) na bocznych pylonach, a także dwa karabiny maszynowe PK kal. 7,62 mm, umiejscowione w oknach kabiny pasażerskiej. 

 

Podstawowe dane techniczne

Prędkość maksymalna (km/h)

210

Prędkość przelotowa (km/h)

160 - 190

Średnica wirnika nośnego (m)

14.56

Długość kadłuba (m)

11,94

Długość z obracającym się wirnikiem (m)

17,42

Średnica śmigła ogonowego (m)

2,70

Baza podwozia (m)

2,71

Rozstaw podwozia (m)

3,05

Masa pustego śmigłowca (kg)

2410

Maksymalna masa startowa (kg)

3550

Standardowa ilość paliwa (l)

600

Maksymalna ilość paliwa (z dod. zbiornikami) (l)

1076

Maksymalny ładunek w kabinie (kg)

700

Ładunek podwieszany (kg)

800

Maksymalna prędkość wznoszenia (m/s)

5

Maksymalny zasięg ze zbiornikami dodatkowymi
przy pozostałości paliwa na 30 min. lotu (km)

580

Pułap(m)

4000

Zużycie paliwa (l/h)

280

 

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych